Farver er et visuelt sprog som folk ser og opfatter, uden de tænker nærmere over det. Det er i ubevidstheden vi opfatter farverne og danner vores indtryk af dem. Da de er et utrolig stærkt redskab i visuel kommunikation, er vi nødt til at tænke over hvordan og hvorfor vi bruger dem. Jeg har 10 gode grunde til hvorfor farverne er nødvendige til at fremme det visuelle budskab.
1. Brug farver til godt overblik
Farvekodning på oversigtskort osv. gør det lettere og hurtigere at forstå indholdet. På togplanerne er hvert spor optegnet med forskellige farver, så de er lette at adskille fra hinanden. Når vi tager et hurtigt kig på sådan en plan, så kan vi danne os et overblik, uden at blive distraheret af de mange andre forskellige linjer. Det ville være væsentligt sværere og tage længere tid at følge hvert spor, uden hjælp fra farvekoderne.
2. Brug farver til at forbedre genkendelsen af objekter
Vi genkender hurtigere objekter, når deres farver afspejler det, vi er vant til at se i den fysiske verden. Hvis vi præsenteres for objekter i andre farver, f.eks. en lilla kartoffel (som i øvrigt findes, men vi ser dem sjældent), så kan vi godt sætte spørgsmålstegn ved, hvad det egentlig er vi ser. Derfor bør vi bruge de rette farver, hvis målet er hurtig genkendelse af objekter eller scener. Det er blandt andet meget effektivt i børnebøger.
3. Brug farver til at fremme betydningen
Vores hjerner forsøger konstant at finde en mening med det, vi præsenteres for. Fordi øjnene tiltrækkes af farver med lys og høj kontrast, vil det få os til at danne en mening om det, der skiller sig ud. Når man bruger farve til at skabe fokus, så er det næsten det samme som at råbe, at dette objekt eller element har den største værdi. Det er ikke uden grund, at forretningerne ofte anvender skrigende gul i deres tilbud.
4. Brug farver til at skabe struktur
Farver anvendes ofte i teknisk dokumentation og i lærebøger. Hver kapiteloverskrift har måske hver sin farve og en blok af samme farve går igen, på hver enkelt side under samme kapitel. Dette gør det let at skelne mellem kapitlerne i bogen. En anden måde at skabe struktur med farver, kunne være ved brug af tabeller. Jeg har selv benyttet denne fremgang flere gange, både på hjemmesider, i regneark m.m. Det er en udmærket måde at opdele forskellige poster og emner på, og giver samtidig et rigtig godt overblik.
5. Brug farver til at etablere identitet
Dem der arbejder med markedsføring og reklame ved, hvor vigtigt virksomhedsbranding er. Visuel identitet har ofte en stærk forbindelse til farver og deres betydning. Den valgte farve og designet af virksomhedens brand, har potentiale til at fortælle verden alt om, hvem de er. Hvis det er gjort ordentligt så genkender, husker og associerer folk det pågældende brand med virksomheden, næste gang de ser det.
6. Brug farver til symbolik
De skaber både kulturelle og psykologiske associationer, der symboliserer ideer, koncepter og følelser. Det har stor betydning, hvilken kontekst farvesymbolik anvendes i, da farverne kan have både positive og negative betydninger. F.eks. forbindes farven blå ofte med styrke og optimisme i vestlige kulturer, mens den andre steder associeres med fortvivlelse og frustration.
7. Brug farver til at forbedre brugervenligheden
Ved at anvende dem i de rigtige sammenhænge, kan man forbedre brugervenligheden af alt lige fra dagligdags ting til navigering og orientering. Vi oplever det hver dag, uden vi tænker nærmere over det. Postkasser er røde,
skraldespande er grønne, busser er gule og jeg kunne blive ved. Konceptet kan også nemt overføres til den digitale verden, hvor brugergrænseflader oplyser brugerne om de vigtigste funktioner og områder af skærmen. Enhver anstændig webshop har f.eks. en stor og tydelig grøn ”køb” knap placeret, så du ikke kan undgå at se den.
8. Brug farver til at udtrykke dit humør
Mange farveegenskaber, såsom farvemætning (renhed) og værdi (spektret fra lys til mørk), kan fremkalde følelser. Men de kan også skabe en stemning. Hvis man skal sammenligne det med følelser, så refererer humør til en længerevarende, mildere og mere generel oplevelse. Forskning fortæller os, at lysere farver har flere positive effekter, mens mørkere farver har flere negative. Dygtige kunstmalere og fotografer forstår at udnytte farveværdierne, så de kan skabe humørfyldte oplevelser.
9. Brug farver til at associere ting
Når vi ser på et billede, så er det første vi gør, at gruppere tilsvarende ting. Farver er noget af det mest magtfulde, der først springer i øjnene. I grafiske tabeller og skemaer, såsom spørgeskemaer, der f.eks. opdeler målgrupper i mænd og kvinder, illustrerer man ofte mænd med blå cirkler og kvinder med røde cirkler. Det gør det let at se, om svaret kommer fra en mand eller en kvinde, ved blot at kaste et hurtigt blik på skemaet.
10. Brug farver i metaforer
Det verbale sprog er fyldt med metaforer for farve, der direkte kan oversættes til det visuelle sprog. Det at se rødt eller være grøn af misundelse, er almindelige udtryk, som let kan overføres fra illustrationer eller grafik. Vi kender det fra tegnefilmene, hvor figurerne bliver helt røde i ansigterne, når de er rasende. Misundelse kan illustreres ved at tegne grønne ansigtstræk omkring øjnene og eventuelt tilføje en grønlig himmel i baggrunden. Så er man ikke i tvivl om, hvad personen føler.
Hvad bruger du farver til?